DB-weblog: Belastingdienst onbereikbaar · 23 maart 2007

De overheid dreigt de burger uit het oog te verliezen, waarschuwt de Nationale Ombudsman. Hij ontving in 2006 een kwart meer klachten dan een jaar eerder. De Belastingdienst staat op één: 3223 tegen 1330 een jaar eerder. De meeste klachten gingen over de huur- en zorgtoeslag. De Belastingdienst steekt in het beheersverslag over 2006 de hand in eigen boezem. Oorzaak: de computersystemen staan onder druk door toename van het werk en de nieuwe regelgeving.

Weblog Digitaal Bestuur, 23 maart 2007.

Belasting-DG Jenny Thunnissen waarschuwde al eerder, in de aanloop naar de formatie, dat het kabinet voorlopig maar niet met nieuwe plannen moet komen omdat die niet uitgevoerd kunnen worden. Pas in 2009 is er ruimte om nieuwe maatregelen in te voeren. Onder het vorige kabinet is 10 procent van het personeel wegbezuinigd (3500 fte’s) en kreeg de dienst tegelijkertijd enkele grote projecten voor de kiezen: de invoering van de zorg- en huurtoeslag en het overnemen van de premieheffing van het UWV. Het aantal aangiftes inkomstenbelasting groeide ondertussen tot ruim 9 miljoen. Cruciaal is de krakkemikkige IT-omgeving, een woekering van organisch gegroeide systemen. De automatisering is de Belastingdienst boven het hoofd gegroeid. Het vorige kabinet zag dat op de valreep in en maakte middelen en mensen vrij om de IT-omgeving opnieuw in te richten.

Stoere verhalen druppelden ondertussen door in de pers, over Belastingmedewerkers die week in week uit hun vrije weekeinden opofferden om te redden wat er te redden viel. Een hoop goodwill deed dat ontstaan: ‘het ligt aan de computers, maar men werkt met man en macht, dag en nacht’.. zoiets.

Deze week en volgende week is de Belastingdienst enkele dagen niet te bereiken. ‘Vervelend zeg en dat in de week dat half Nederland zich buigt over de jaarlijkse aangifte! Computers zeker?’ Nee, niets daar van. De ambtenaren voeren actie voor een betere cao. Het zij ze gegund die betere cao –vrije weekeinden opgeofferd enzo–, maar verzin dan een actie waar burgers en bedrijven geen last van hebben. Drie keer raden wie volgend jaar weer op nummer 1 staat in de klachten top tien van de Ombudsman..

,


* * *

Naam
E-mail
http://
Bericht
  Textile hulp