FAQ: Het Nieuwe Werken · 30 september 2010

Anytime, anyplace, anywhere: het wervende perspectief voor Het Nieuwe Werken (HNW). Als u deze kreet nog herkent als de reclametune van Martini bent u nog van Het Oude Werken; van negen tot vijf op het kantoor.

Gepubliceerd in Digitaal Bestuur, september 2010.

Vast en zeker heeft u het HNW-woord echter al rond horen zoemen. De Vernieuwing Rijksdienst leunt op HNW, gemeenten adopteren het en twee-derde van de bedrijven gaat er voor. Al was het alleen al door de voorgespiegelde kostenbesparing.

HNW kent vele definities: van ‘het plaats- en tijdonafhankelijk uitvoeren van kantoorwerkzaamheden’ tot ‘een pakket aan principes en richtlijnen voor een veranderstrategie om werken effectiever, efficiënter, maar ook plezierig te maken voor zowel organisatie als werknemer’. De Nieuwe Werker bepaalt zelf waar hij/zij met wie aan wat werkt: ga er maar aan staan als leidinggevende! Het Digitaal Bestuur-perspectief: digitale vaardigheden en ICT-ondersteuning zijn cruciaal om HNW mogelijk te maken.

De Nieuwe Werker is een mobiele werker: dat betekent dat hij/zij met zijn laptop of smartphone van af elke plek via internet toegang moet hebben tot alle informatie. Bovendien is HNW vooral ook samenwerken dus er moet gecommuniceerd kunnen worden. ‘Unified communications’ brengt ‘voice’, e-mail, messaging, videoconferencing maar bijvoorbeeld ook agenda’s allemaal naar één platform, bijvoorbeeld de laptop.

Alle informatie van de organisatie kan via het webportaal worden bereikt. De browser wordt daarmee de belangrijkste software. Voorwaarde is standaardiseren op een beperkt aantal applicaties, die bij voorkeur als ‘software as a service’ (SaaS) uit de ‘cloud’ worden gehaald. (Beiden begrippen kwamen eerder in FAQ aan de orde.) Met de Digitale Werkomgeving Rijksdienst en het Rijksportaal zet ‘Den Haag’ dus flinke stappen richting HNW. En op verzoek van de Tweede Kamer komt Bzk dit najaar met een Rijks-cloud strategie.


* * *

Naam
E-mail
http://
Bericht
  Textile hulp