FAQ: Volg me niet. · 9 februari 2011

Microsoft belooft een volg-me-niet knop tegen internet stalkers. Firefox volgt, of toch niet?

Gepubliceerd in de Digitaal Bestuur-rubriek FAQ. Vakjargon voor dummies!

Op internet regeert de echo. Yahoo schreef kort voor Kerst dat Firefox in de dit voorjaar verschijnende versie 4.0 van de browser een knop zou meeleveren waarmee de websurfer desgewenst ‘volg-cookies’ van adverteerders en reclamenetwerken als DoubleClick.com kan uitschakelen. Een soort stealth-browser, onzichtbaar voor de vijand.

Vrijwel alle nieuwssites over de hele aardbol namen het nieuws klakkeloos over. Tenslotte is privacy een schaars goed en wie wil er nu een hijgende adverteerder in zijn virtuele nek. Alleen ZDnet besloot navraag te doen bij Mozilla, de maker van de open source browser Firefox. Niet dus. Te moeilijk.

Cookies zijn kleine tekstbestandjes die door websites op de computer van de surfer worden achtergelaten en die bijvoorbeeld terugrapporteren welke sites en internetdiensten bezocht worden. Zo krijgen commerciële websites een profiel van de bezoeker waarmee ze advertenties op maat kunnen voorschotelen. Overigens zijn er ook volop goedaardige cookies die bijvoorbeeld wachtwoorden onthouden.

Microsoft heeft wel officieel een volg-me-niet knop aangekondigd in de later dit jaar te verschijnen versie 9 van zijn browser Internet Explorer. De Explorer-knop is semi-automatisch: websites die geen cookies mogen plaatsen, moeten op een lijst worden vermeld.

De Europese cookiewet, die in mei door de lidstaten moet zijn geïmplementeerd, verplicht adverteerders toestemming te vragen voor het plaatsen van een cookie. Adverteerders gaan er gemakshalve vanuit dat de instelling van de browser als antwoord van de gebruiker geldt.
Of en wanneer Firefox en wellicht ook Apple’s Safari met een volg-me-niet knop komen, is dus afwachten. Google ziet voorlopig te veel bezwaren om zijn snel aan populariteit winnende browser Chrome in stealth-modus uit te brengen. Logisch, Google is eigenaar van DoubleClick.com.

,


* * *

Naam
E-mail
http://
Bericht
  Textile hulp