‘Augmented reality’, verrijkte realiteit, is het samensmelten van virtuele informatie met de werkelijkheid. Geen onbekend fenomeen in Den Haag, maar in dit geval gaat het om een technologie die een snelle opmars maakt dankzij mobieltjes met mobiel internet, camera en GPS.
(Gepubliceerd in de Digitaal Bestuur-rubriek FAQ. Vakjargon voor dummies!)
Maar augmented reality (AR) was er ook al voor de iPhone en de Android, zoals voor de straaljagerpiloot die in zijn helmvizier actuele vluchtinformatie ziet terwijl hij het zwerk in tuurt. En vroeg u zich altijd al af hoe het toch kan dat de voetballers bij Studio Sport dwars door de reclameborden naast de goals heen lopen? Precies: AR!
Die reclameborden staan helemaal niet op het veld. De opkomst van de smartphones legt een hele nieuwe AR-markt open. De (Nederlandse) smartphone-applicatie Layar bijvoorbeeld toont digitale informatie over camerabeelden heen. Richt uw iPhone op het rijtje panden aan de overkant van de gracht en u ziet voor hoeveel euro het hoekpand op Funda staat en hoe de bistro ernaast bij restaurant-site Iens wordt gewaardeerd.
Layar gebruikt de GPS-functie van het mobieltje om te bepalen waar u staat en het ingebouwde kompas om vast te stellen welke kant u opkijkt. Layar biedt zijn diensten inmiddels aan in meer dan vijftig landen. In Nederland hebben tientallen bedrijven en organisaties een ‘layer‘ (laag) bij Layar, niet alleen bedrijven als ING (alle pinautomaten), TNT (brievenbussen), C1000 (vestigingen). Layar leidt u ook naar de dichtstbijzijnde coffeeshop, ziekenhuis of politiebureau.
Overigens werkt AR ook op basis van beeldherkenning: de camera herkent een object of een persoon en koppelt daar informatie uit een database aan. Straks kan de politieagent zijn mobieltje koppelen aan de OpsporingVerzocht-database..
* * *